کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی + تحلیل
- سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۰۰ ب.ظ
- ۰ نظر
کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی مؤسسه مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا ـ آکسفورد
موضوع مقالات ارائه شده:
مفاهیم: مفهوم تمدن، مفهوم تمدن اسلامی، تمدن فرهنگ و مفاهیم مدنی
منابع اسلامی: قرآن و سنت، ساختار دینی اسلام، منابع و ماهیت شریعت و اخلاق در اسلام
سیاست و قضاوت: حکومت و نظام حکومتی، ساختار دیوان در نظام قضایی اولیه اسلام، ماهیت و فلسفه جنگ و صلح در اسلام
نظام اقتصادی و مالی اسلامی: وقف، ارکان و ماهیت بانکداری اسلامی، بانکداری اسلامی در جهان نوین، تجارت اسلامی: قراردادها، تجارت های بین المللی و...، اسلام چه چیزی را برای ارائه به جهان اقتصاد در دست دارد؟
علم و فناوری: جنبش ها و پیشرفت های علمی در جهان اسلام، آموزش در طول تاریخ، جنبش های ترجمه
مشارکت مسلمانان در علوم انسانی و علوم اجتماعی: ادبیات، فلسفه، تطبقات دینی، حقوق، جغرافیا، تاریخ، هنر
مشارکت مسلمانان در علوم تجربی: ریاضیات، ستاره شناسی، طب (پزشکی)، شیمی، فیزیک، زیست شناسی
نمودهای اجتماعی: طبقات اجتماعی در اسلام، اهل الذمه و اقلیت های غیر مسلمان، مسائل جنسیتی (مردان و زنان)
خانواده؛ بنیادی در جهان اسلام: مسائل جوانان، مراقبت از کهنسالان و معلولین
تمدن اسلامی و تمدن غربی؛ برخورد یا گفتمان: سوابق تاریخی، پارامترهای گفتگو و پس زمینه ها
تحلیل:
منابع اسلامی: قرآن و سنت، ساختار دینی اسلام، منابع و ماهیت شریعت و اخلاق در اسلام
سیاست و قضاوت: حکومت و نظام حکومتی، ساختار دیوان در نظام قضایی اولیه اسلام، ماهیت و فلسفه جنگ و صلح در اسلام
نظام اقتصادی و مالی اسلامی: وقف، ارکان و ماهیت بانکداری اسلامی، بانکداری اسلامی در جهان نوین، تجارت اسلامی: قراردادها، تجارت های بین المللی و...، اسلام چه چیزی را برای ارائه به جهان اقتصاد در دست دارد؟
علم و فناوری: جنبش ها و پیشرفت های علمی در جهان اسلام، آموزش در طول تاریخ، جنبش های ترجمه
مشارکت مسلمانان در علوم انسانی و علوم اجتماعی: ادبیات، فلسفه، تطبقات دینی، حقوق، جغرافیا، تاریخ، هنر
مشارکت مسلمانان در علوم تجربی: ریاضیات، ستاره شناسی، طب (پزشکی)، شیمی، فیزیک، زیست شناسی
نمودهای اجتماعی: طبقات اجتماعی در اسلام، اهل الذمه و اقلیت های غیر مسلمان، مسائل جنسیتی (مردان و زنان)
خانواده؛ بنیادی در جهان اسلام: مسائل جوانان، مراقبت از کهنسالان و معلولین
تمدن اسلامی و تمدن غربی؛ برخورد یا گفتمان: سوابق تاریخی، پارامترهای گفتگو و پس زمینه ها
تحلیل:
عناوین مقالات ارائه شده در کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی حاکی از دیدگاه دقیق و موشکافانه غرب به اسلام و تمدن اسلامی است. دانشگاه آکسفورد در کشور انگلستان است، کشوری که چندین سال، بسیاری از کشورهای جهان را مستعمره خود کرد و دارایی و ذخائر ملی، فرهنگی و اجتماعی آنها را به یغما برد. دانشگاه آکسفورد یکی از بزرگترین و فعال ترین مراکز جهانی و بین المللی در خصوص مطالعه جهان اسلام می باشد. بیش از ۴۰۰ سال است که زبان و ادبیات عرب در این دانشگاه تدریس می شود و از اواخر نیمه دوم قرن اخیر این دانشگاه به مرور دیدگاه خود را در خصوص موضوعات دیگر جهان اسلام گسترش داده است. امروزه این دانشگاه بیش از پنجاه عضو پژوهشگر دارد و تمام جنبه های جامعه اسلامی چه در گذشته و چه در حال را تدریس می کند که می توان به انسان شناسی، هنر و معماری، باستان شناسی، مطالعات توسعه و اقتصادی، تاریخ، زبان و ادبیات، فلسفه، سیاست و روابط بین الملل، دین و الهیات اشاره کرد.
توجه به مفاهیم تمدن اسلامی حاکی از غنی بودن این تمدن و بالندگی و رشد ملل مختلف زیر پرچم توحید و یکتاپرستی است که می توان گستره آن را از هند در آسیا تا اسپانیا در انتهای اروپا دانست. خدماتی که تمدن اسلامی به جهان کرد هیچ تمدنی به بشریت ارائه نکرد. شالوده و اساس این تمدن قرآن و سنت است که یادآور حدیث گران بهای ثقلین پیامبر اسلام (ص) است. جامعه اسلامی که پیامبر در مدینه برپا کرد بیان کننده توانایی اسلام در اداره امور جامعه می باشد عدل نیز که پس از توحید دومین اصل از اصول دین است جایگاه اساسی در حکومت اسلامی دارد. حال آیا غرب تشنه شناخت مفاهیمی همچون قرآن، سنت و اصلی همچون عدل است یا خواستار تیشه زدن به ریشه اسلام و حکومت اسلامی به وسیله واژگونی همچون حقوق بشر و آزادی است. نظام کمونیسم پس از چندین دهه حکم رانی در جهان از هم فروپاشید و هم اکنون شاهد فروپاشی نظام سرمایه داری در غرب هستیم. توجه به نظام اقتصادی و مالی و بانکداری اسلامی مدعیان نظام های اقتصادی غربی در این برهه تاریخی در قرن بیست و یکم جای بسی تأمل دارد. شکی وجود ندارد که ابن سیناها، رازی ها، ابوریحان ها و دیگران دِین عظیمی بر جهان بشریت دارند، بناها، معماری ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها، پل ها و رصدخانه ها که تا کنون می توان آثار آنها را در کشورهایی همچون ایران، مصر، ترکیه و اسپانیا مشاهده کرد، حاکی از پیشرفت های عظیم علمی چه در حوزه علوم تجربی و چه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تمدن اسلامی است.
حال می توان علت برگزاری چنین همایش هایی را در جهان غرب آنهم در زمان بیداری اسلامی به خوبی دانست. هر چند که به نظر می رسد آمریکا سعی دارد در این برحه بسیار حساس تاریخی پیشتاز باشد، اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که انگلیس هم سعی در به انحراف کشاندن این انقلاب هاست. لیکن هیچ گاه ماهیت و اهداف خود را در هیچ مکانی و زمانی بروز نمی دهد و نخواهد داد.
توجه به مفاهیم تمدن اسلامی حاکی از غنی بودن این تمدن و بالندگی و رشد ملل مختلف زیر پرچم توحید و یکتاپرستی است که می توان گستره آن را از هند در آسیا تا اسپانیا در انتهای اروپا دانست. خدماتی که تمدن اسلامی به جهان کرد هیچ تمدنی به بشریت ارائه نکرد. شالوده و اساس این تمدن قرآن و سنت است که یادآور حدیث گران بهای ثقلین پیامبر اسلام (ص) است. جامعه اسلامی که پیامبر در مدینه برپا کرد بیان کننده توانایی اسلام در اداره امور جامعه می باشد عدل نیز که پس از توحید دومین اصل از اصول دین است جایگاه اساسی در حکومت اسلامی دارد. حال آیا غرب تشنه شناخت مفاهیمی همچون قرآن، سنت و اصلی همچون عدل است یا خواستار تیشه زدن به ریشه اسلام و حکومت اسلامی به وسیله واژگونی همچون حقوق بشر و آزادی است. نظام کمونیسم پس از چندین دهه حکم رانی در جهان از هم فروپاشید و هم اکنون شاهد فروپاشی نظام سرمایه داری در غرب هستیم. توجه به نظام اقتصادی و مالی و بانکداری اسلامی مدعیان نظام های اقتصادی غربی در این برهه تاریخی در قرن بیست و یکم جای بسی تأمل دارد. شکی وجود ندارد که ابن سیناها، رازی ها، ابوریحان ها و دیگران دِین عظیمی بر جهان بشریت دارند، بناها، معماری ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها، پل ها و رصدخانه ها که تا کنون می توان آثار آنها را در کشورهایی همچون ایران، مصر، ترکیه و اسپانیا مشاهده کرد، حاکی از پیشرفت های عظیم علمی چه در حوزه علوم تجربی و چه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تمدن اسلامی است.
حال می توان علت برگزاری چنین همایش هایی را در جهان غرب آنهم در زمان بیداری اسلامی به خوبی دانست. هر چند که به نظر می رسد آمریکا سعی دارد در این برحه بسیار حساس تاریخی پیشتاز باشد، اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که انگلیس هم سعی در به انحراف کشاندن این انقلاب هاست. لیکن هیچ گاه ماهیت و اهداف خود را در هیچ مکانی و زمانی بروز نمی دهد و نخواهد داد.