رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

عصر گذار؛ عصر انتظار است. حرکت تاریخی جامعه شیعیان در دوران انتظار، صیرورت و گذار به یک جامعه عالی است که اراده معصوم علیه السلام در تمام شؤون آن جاری شده باشد. و تا جامعه شیعه خود را به یاران سیدالشهداء علیه السلام نزدیک نکند و همچون عبد امام صادق علیه السلام نگردد؛ امام زمانمان ظهور نخواهد کرد.

پس این ما هستیم که باید عوض شویم؛ تغییر کنیم؛ متعالی گردیم؛ به سمت امام علیه السلام حرکت کنیم. ما باید دگرگون گردیم. عصر گذار؛ یعنی همین!

امام ره به ما آموخت انتظار تنها در مبارزه است، و این بدین معناست که وظیفه ما در دوران انتظار فعال بودن و درگیری با جبهه باطل است نه منفعل بودن و انزوا!
حقیقت آن است که جامعه ی منتظر شیعه در دوران غیبت وظیفه ای بس سنگین بر عهده دارد و آن زمینه سازی ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در باب مؤلفه های زمینه سازی توسط علماء سخنان زیادی گفته شده است که شامل ابعاد مختلفی از معیار ها همچون تربیت 313 یار، ایجاد پایگاه قدرت شیعیان، افزایش اسلام خواهی درسطح جهانی، به اضطرار رسیدن مؤمنین در نیاز به امام و ... خواهد بود که می توان همه آنها را در یک گذاره از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی خلاصه کرد:
»»»»»»»»"تمدن نوین اسلامی"««««««««

۳۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است

ضد ماشینیزم، در هزاره جدید

ضد ماشینیزم، در هزاره جدید

گفتگو با کیرک پاتریک سیل [1]

 

چکیده:

مخالفت با تکنولوژى در غرب هر روز ابعاد وسیع ترى به خود مى گیرد، چرا که هر روز تبعات و اثرات مخرب آن بیشتر نمایان مى شود. شاید مهم ترین جریان مخالفت با تکنولوژى مدرن از سوى کسانى است که نگران وضعیت محیط زیست مى باشند و لذا در قالب گروه ها و تشکل هاى طرفدار محیط زیست، سعى در مقابله با روند تخریب آن دارند. در این گفت وگو، کیرک پاتریک سیل به عنوان یکى از چهره هاى برجسته این جریان، روند حرکت آن را طى چند دهه گذشته ذکر کرده است و در لابه لاى معرفى هر چه بیشتر این جریان، چشم انداز آن را تا دو دهه آینده که به زعم وى، فروپاشى تقریبا کامل محیط زیست مى باشد، به تصویر کشیده است.

پژوهشی در فلسفه منطق/ بخش دوم

پژوهشی در فلسفه منطق/ بخش دوم

حجت الاسلام محمد متقیان
 
 
در بخش پیشین، نمایی کلی از فلسفه منطق مختار ارائه شد که در مواجهه با فلسفه منطق مرسوم و موجود مطرح گشته بود. تعریفی که از این دانش عرضه گشت این بود که؛ در نگاه مختار فلسفه منطق علمی است که در آن پیوند میان اصول حاکم بر مسائل منطق با اصول عام هستی شناختی، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. 

در این بخش، دو لایه اساسی از لایه های پیشینی حاکم بر علم منطق مورد دقت و تأمل قرار می گیرد و نسبت میان آنها با فلسفه منطق مورد نظر تبیین می گردد. دو لایه مورد نظر در این مقام که عبارتند از لایه های معرفت شناسی و انسان شناسی، دو مقوله ای هستند که از بررسی خاستگاه پیدایش و تکوین منطق اصطیاد می گردند و از ضرورت شناسی علم منطق به دست می آیند. 

علوم انسانی و علوم اجتماعی در افق 2020 اروپا

علوم انسانی و علوم اجتماعی در افق 2020 اروپا

اتحادیه اروپا همچنان به تعهد خود در خصوص تعمیق جایگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی در آینده اروپا پایبند می باشد. در همین راستا کارگروه فدراسیون آکادمی های علوم انسانی و علوم اجتماعی اروپا نقشه راه بکارگیری علوم انسانی و علوم اجتماعی در افق ۲۰۲۰ را ارائه کرده است.
ابلاغیه اخیر کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا در خصوص افق ۲۰۲۰ آشکارا بیان می کند این اتحادیه همچنان به تعهد خود در خصوص تعمیق جایگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی در آینده اروپا پایبند می باشد. 

سانسور خطرات غذاهاى تغییر یافته ژنتیکى

سانسور خطرات غذاهاى تغییر یافته ژنتیکى

جو بلیفوس و کارِن چارمن

 

چکیده:

یکى از محققین عرصه بیوتکنولوژى، طى آزمایش هاى متعددى، به این نتیجه مى رسد که دست کارى ژنتیکى، باعث بروز تغییراتى ناخواسته در محصولات غذایى مى شود که براى پستان داران خطرناک است. این تحقیق، به همراه 6 تحقیق دیگر از این دست، با مخالفت شرکت هاى فعال در زمینه صنعت بیوتکنولوژى، متوقف و نتایج آن ها از طریق شبکه هاى خبرى سانسور گردید.

 

بررسی رویکرد مخالفان علم بومی / بخش دوم

بررسی رویکرد مخالفان علم بومی/بخش دوم

ناسازگاری تحلیل تطابقی و کشفی از علم با نظام علّی و معلولی

ابراهیم صادقی

 

در بخش نخست نوشتار پیش رو که چندی پیش منتشر گردید در مرحله اول سعی گردید تا دیدگاه مخالفان علم دینی بیان شود. در مرحله دوم نقدهای مهم آنان بر رویکردهای تولید علم بومی یا تولید علم دینی نشان داده شده و در مرحله سوم به مبانی نقدهای مخالفان پرداخته شده است.

در بخش دوم این مقاله که هم اینک ارائه می گردد به نقد مبانی مخالفان علم بومی پرداخته شده است که به علت تفصیلی بودن نقدها در این بخش فقط به نقد یکی از پیش فرض های معرفت شناختی حاکم بر رویکرد مخالفان علم بومی؛ یعنی نظریه تطابق (مطابقت شناخت با واقع) اشاره شده است.

 

پنج دام نظام آموزشى غرب

پنج دام نظام آموزشى غرب

ریکاردو پِتْرِلا [1]

 

 

چکیده:

مدرسه که روزگارى به تنهایى محل رشد اجتماعى افراد بود، امروزه به ویژه در غرب، اعتبار و جایگاه سابقش را از دست مى دهد و اندک اندک تسلیم هوا و هوس هاى بازار کار مى گردد. در جامعه امروز که تکنولوژى هاى جدید حرف اول را مى زنند، دیگر مدرسه به عنوان هسته اصلى قوام اجتماعى مطرح نیست، بلکه به نوعى ابزار براى مشروع سازى تقسیم هاى ناعادلانه اجتماعى محسوب مى شود. وقتى با چنین رویکردى به مدرسه نگاه مى کنیم، نقش این نهاد به عنوان محلى براى ایجاد قوام و پیوند اجتماعى از میان مى رود.

 

حجت الاسلام محمدرضاکتابی

انقلاب در نمایی نو ارائه مدلی تحلیلی برای انقلاب اسلامی

 

پاسخ صحیح و جامع به پرسش از انقلاب، کدام پاسخ است؟ پاسخی که همه انقلاب راخلاصه در اقتصاد می کند؟ یا پاسخی که تفسیری روان شناسانه از انقلاب ارائه می دهد؟ یا شاید آن دسته از آن پاسخ های جامعه شناسانه؟ و یا ... اگر پاسخ های تک عاملی و تک بعدی را پاسخ های جامعی ندانیم، که نمی دانیم؛ ضرورت پاسخی جامع را بیش تر احساس خواهیم کرد پاسخ جامع قطعاً از نگاهی جامع بر می خیزد. «انقلابی به نام دین» را بیش تر و بهتر از هر نگاه دیگری نگاه دینی می تواند تفسیر و تحلیل نماید. دین امری جامع است و نگاه دینی لاجرم نیز. آیا می توان بر مبنای این نگاه، مدلی تحلیلی برای انقلاب اسلامی فراهم آورد؟ و بر این اساس پاسخی جامع و متناسب به پرسش از انقلاب اسلامی داد؟ متن حاضر که حاصل قلم حجت الاسلام والمسلمین کتابی می باشد، تلاشی است در این راستا.

 

توسل به بیوتکنولوژى براى کدامین مقصد؟

توسل به بیوتکنولوژى براى کدامین مقصد؟

آر ـ ولفسون [1]

 

چکیده:

شرکت هاى عظیم چندملیتى در عصرى جدید که آن را قرن بیوتکنولوژى مى خوانند، با توسل به استدلال هایى چون «بهبود» حیات و مؤلفه هاى شکل دهنده آن، در پى آنند تا به استیلاى مطلق بر طبیعت دست یابند و از این رهگذر و در سایه سنگین تبلیغات رسانه ها، سودهاى هنگفتى عاید خود سازند، و این در حالى است که در این راستا هیچ گونه نگرانى اى از بابت دولت ها نداشته و هیچ مسؤولیتى در قبال پیامدهاى فاجعه بار احتمالى این دستکارى ها برگردن خود احساس نمى کنند.

گونه‌شناسی جریان‌های فکری حوزوی

استاد سید محمدمهدی میرباقری

گونه‌شناسی جریان‌های فکری حوزوی

پایگاه علمی تحلیلی عصر گذار

 

۱ ـ آسیب‌شناسی‌های مختلف از انقلاب اسلامی

به نظر می‌رسد نگاه و تحلیل خاص نسبت به آسیب‌شناسی اجتماعی، منشأ پیدایش و انگیزه ایجاد روند تحقیقاتی خاص متناسب با آن است. آسیب‌شناسی‌هایی که از آغاز پیروزی انقلاب، نسبت به مهندسی و مدیریت جامعه وجود داشته متفاوت بوده است. این آسیب‌شناسی‌های متفاوت، به راهکارها و راه‌حل‌های متفاوتی نیز ختم شده است که اکنون محصول آن تلاش‌ها را در مؤسسه‌های پژوهشی حوزه مشاهده می‌کنیم و در معرض دید همگان قرار دارد.