رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

عصر گذار؛ عصر انتظار است. حرکت تاریخی جامعه شیعیان در دوران انتظار، صیرورت و گذار به یک جامعه عالی است که اراده معصوم علیه السلام در تمام شؤون آن جاری شده باشد. و تا جامعه شیعه خود را به یاران سیدالشهداء علیه السلام نزدیک نکند و همچون عبد امام صادق علیه السلام نگردد؛ امام زمانمان ظهور نخواهد کرد.

پس این ما هستیم که باید عوض شویم؛ تغییر کنیم؛ متعالی گردیم؛ به سمت امام علیه السلام حرکت کنیم. ما باید دگرگون گردیم. عصر گذار؛ یعنی همین!

امام ره به ما آموخت انتظار تنها در مبارزه است، و این بدین معناست که وظیفه ما در دوران انتظار فعال بودن و درگیری با جبهه باطل است نه منفعل بودن و انزوا!
حقیقت آن است که جامعه ی منتظر شیعه در دوران غیبت وظیفه ای بس سنگین بر عهده دارد و آن زمینه سازی ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در باب مؤلفه های زمینه سازی توسط علماء سخنان زیادی گفته شده است که شامل ابعاد مختلفی از معیار ها همچون تربیت 313 یار، ایجاد پایگاه قدرت شیعیان، افزایش اسلام خواهی درسطح جهانی، به اضطرار رسیدن مؤمنین در نیاز به امام و ... خواهد بود که می توان همه آنها را در یک گذاره از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی خلاصه کرد:
»»»»»»»»"تمدن نوین اسلامی"««««««««

علوم انسانی در قلب اهداف ملی آمریکا
 
علوم انسانی در قلب اهداف ملی آمریکاطبق گزارش جدید (ماه ژوئن) «آکادمی هنر و علوم آمریکا» سیاست‏ های جامع و قوی در حمایت از آموزش و پژوهش‏ های علوم انسانی و علوم اجتماعی نیاز مبرم و حیاتی امنیت، پیشرفت‏های اقتصادی، مدنی و دیپلماتیک آینده آمریکا می‏ باشد.
 
 این گزارش ۶۰صفحه‏ ای در پاسخ به درخواست نمایندگان دو حزب کنگره آمریکا «سناتور لامر الکساندر» نماینده جمهوری خواه ایالت تنسی، «سناتور مارک وارند» نماینده دموکرات ویرجینیا، «تام پتری» نماینده جمهوری خواه ویسکونسین و «دیوید پرایس» نماینده دموکرات کارولینای شمالی درباره ده اقدام مهمی که کنگره، حکومت‏ های ایالتی، دانشگاه‏ ها، مؤسسات، اساتید و فرهیختگان، بانیان امور خیریه و دیگران هم اکنون باید انجام دهد تا به برتری ملی، علمی و آموزشی در علوم انسانی و علوم اجتماعی و به اهداف بلند مدت فکری و اقتصادی ملی در جهت تقویت جامعه مدنی و موفقیت در دیپلماسی فرهنگی در قرن ۲۱ می‏ باشد.

درحالی که در چین و کشورهای اروپایی توجه فزاینده‏ای به آموزش علوم انسانی و علوم اجتماعی به عنوان محرک ابتکار و همبستگی اجتماعی وجود دارد، این گزارش بیان می‏ کند توجه و سرمایه گذاری در این بخش اغلب به نفع رشته‏ های علوم تجربی و مهندسی، کاهش یافته است. اما این گزارش بیان می‏ کند رشته‏ هایی همچون تاریخ، زبان، ادبیات و اخلاق برای ایجاد نیروی کار رقابتی و شهروندان آگاه نیاز مبرم می‏ باشد.

این گزارش که توسط ۴۱ نفر از دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان امور خیریه، رهبران اقتصادی و فرهنگی با عنوان (The Heart of the Matter) منتشر شده است، چندین دستور را به منظور افزایش توانایی و دسترسی به علوم انسانی در یک نمای کلی ارائه داده است تا دانش، مهارت‏های ضروری برای پیشرفت در قرن ۲۱، ایجاد ابتکار و نوآوری، پرورش جامعه رقابتی و آماده کردن ملت آمریکا برای رهبری جهانی را مهیا سازد.

در این گزارش افزایش حمایت‏های مالی از نهادهای فدرالی مانند «موقفه ملی علوم انسانی» و «بنیاد ملی علوم» درخواست شده است زیرا این دو نهاد حمایت‏های مالی بسیار مهمی از پژوهش‏های علوم انسانی و علوم اجتماعی انجام داده‏اند. این گزارش بیان می‏کند مطالعات آکادمیک تخصصی نه تنها مبنای نظام آموزشی گسترده می‏باشد بلکه گاهی برای حیات ملی نیاز مبرم است، همچنان که دیدیم پس از حادثه یازده سپتامبر تخصص علمی در زبان، فرهنگ و تاریخ جهان عرب نیاز حیاتی امنیت ملی شد.
برای ترویج مشارکت گسترده در علوم انسانی این گزارش به شدت از مشارکت بخش‏های خصوصی و دولتی، رشته‏های آکادمیک و تمام سطوح آموزشی حمایت و پشتیبانی می‏کند. برای مثال در این گزارش آمده است همکاری گسترده آموزگاران مقاطع ابتدایی و متوسطه با رهبران آموزش عالی و نهادهای فرهنگی برای تاسیس دوره تحصیلات علوم انسانی ۱۲ساله ضروری است تا پتانسیل‏های لازم برای راه کارهای حل مشکل، تحلیل‏های انتقادی برای آموزگاران دوره‏های ابتدایی و متوسطه به منظور تخصص در علوم انسانی را فراهم کند.

این گزارش در جایی دیگر بیان می‏کند ضروریست دانشمندان علوم انسانی و علوم اجتماعی با دانشمندان فیزیک و علوم زیستی همراه شوند تا چالش های بزرگ 
این گزارش ایجاد سپاه فرهنگی را یکی از مهمترین دست آورد‏ها دانسته است. هدف این سپاه ترویج سواد فرهنگی و انتقال علوم انسانی به جوامع و گروه‏ های مختلف به وسیله فعالان داوطلب و با ایجاد گروه‏های مطالعه، برگزاری کلاس ها، سخنرانی ها، سفرهای علمی به موزه ها، سالن‏ های نمایش و اماکن تاریخی می‏ باشد.
قرن همچون امنیت جهانی، مسائل اخلاقی برخواسته از فناوری‏ های نوین و فراهم کردن آب و هوای سالم، غذا، بهداشت، انرژی و آموزش جهانی را حل کنند. 

این گزارش با تاکید بر این موضوع که گسترش و غنی سازی علوم انسانی فراتر از کلاس‏ های مدرسه و دانشگاه‏ ها می‏ باشد، نقش موقوفه ملی علوم انسانی و ۵۶ شورای ایالتی علوم انسانی در این بین را بسیار مهم ارزیابی کرده است. 

این گزارش ایجاد سپاه فرهنگی را یکی از مهمترین دست آورد‏ها دانسته است. هدف این سپاه ترویج سواد فرهنگی و انتقال علوم انسانی به جوامع و گروه‏ های مختلف به وسیله فعالان داوطلب و با ایجاد گروه‏های مطالعه، برگزاری کلاس ها، سخنرانی ها، سفرهای علمی به موزه ها، سالن‏ های نمایش و اماکن تاریخی می‏ باشد.

گزارش تاکید می‏ کند چالش‏ های بازار جهانی و جغرافیای سیاسی قرن ۲۱ نیز نیازمند شهروندانی آگاه با تاریخ، زبان، رسوم و باورهای گروه ‏های مختلف فرهنگی است.

«لامر الکساندر» سناتور ایالت تنسی در مجلس سنا گفت: آمریکا نه با یک قومیت بلکه با مجموعه‏ ای مشترک از آرمان ها و اصولی شناخته می‏ شود که این کشور را علی رغم تمام قومیت ها، فرهنگ‏ ها و گرایش ‏های مذهبی گوناگون با هم متحد کرده است. این اصول و آرمانها همواره با تاریخ، فلسفه و ادبیات و آموزش به اشتراک گذاشته شده است، اما این آرمانها و اصول هم کنون در معرض خطر هستند. این گزارش اولین گام برای مهم جلوه دادن و حصول اطمینان از آینده آموزش علوم انسانی در آمریکا می‏ باشد.

«مارک وارنر» سناتور ایالت ویرجینیا در مجلس سنا نیز با تجلیل از سخت کوشی‏ های تمام اعضای این کمیسیون بیان کرد: داشتن دانش جامع در علوم مدنی، مهارت‏ های خواندن و نگارش و بها دادن به تاریخ برای تمام شهروندان قرن ۲۱ مهم می‏ باشد. این گزارش را باید مبنای تعامل با عموم مردم در چگونگی حفاظت هرچه بهتر از ارزش‏ هایی علوم انسانی و علوم اجتماعی قرار دهیم.

«تام پتری» نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در این باره اشاره کرد: دانش و ارتقای علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیار مهم می‏ باشد زیرا شهروندان ما درک محکم و صحیح از تاریخ، فرهنگ و میراث پیدا خواهند کرد. امیدوارم توصیه‏ های این گزارش برای بهبود آموزش و درک علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد توجه واقع گردد.

«دیوید پرایس» نماینده دموکرات ایالت کارولینای شمالی نیز در این بین گفت: علوم انسانی و علوم اجتماعی به شناخت از هویت خود به عنوان یک ملت و جایگاه خودمان کمک می‏کند و این شناخت ما را به تلاش برای رسیدن به نیروی بالقوه هر فرد کمک خواهد کرد. تحقیق و مطالعه در این حوزه برای آموزش عموم و آینده این کشور مهم و حیاتی است. این گزارش در زمان بسیار حساسی منتشر شد و امیدوارم این گزارش به بالا بردن نمای علوم انسانی کمک و شناخت بهتری از ارزشهای علوم انسانی را ایجاد کند و نیز گفتمان ملی واحدی از علوم انسانی را برای ما به ارمغان بیاورد. 

«برودهد» عضو هیئت رییسه کمیسیون علوم انسانی و علوم اجتماعی بیان اینکه رهبران امروز سیاسی، تجاری، نظامی و دولتی باید بتوانند دیگر فرهنگ‏ها را تحلیل، تفسیر و با آنان ارتباط برقرار کنند گفت: این گزارش به آمریکایی‏ ها یادآوری می‏ کند که آموزش گسترده و متعادل و یکپارچه سازی علوم تجربی، علوم انسانی و اجتماعی بهترین راه برای مجهز کردن مردم این کشور در مواجه با مشکلات پیچیده این جهان درحال تغییر می‏ باشد. 

این گزارش شامل سه هدف کلی و سیزده توصیه می‏ باشد:
۱. آموزش مهارت، دانش به ملت آمریکا و افزایش درک آنان برای پیشرفت در قرن دموکراسی
ـ حمایت از سواد آموزی به عنوان پایه و اساس تمام یادگیری‏ ها
ـ سرمایه گزاری در آماده سازی شهروندان آمریکا
ـ افزایش دسترسی به منابع اینترنتی از جمله منابع آموزشی
ـ مشارکت عموم مردم

۲. پرورش جامعه‏ای نوآور، رقابتی و قوی
ـ افزایش سرمایه گذاری در تحقیقات و اکتشافات
ـ افزایش درک اهمیت تحقیق و پژوهش برای عموم
ـ ایجاد برنامه درسی منسجم برای اطمینان حاصل کردن از شایستگی‏ های اساسی
ـ حمایت همه جانبه از معلمان و آموزگاران
ـ اهتمام تمام رشته‏های دانشگاهی به حل بحران‏های بزرگ جهانی

۳. آماده سازی ملت آمریکا برای رهبری در جهان به هم پیوسته
ـ ترویج زبان آموزی
ـ گسترش آموزش مسائل بین المللی و مطالعات فراملی
ـ حمایت و پشتیبانی از برنامه‏ها و تحصیلات برون مرزی
ـ گسترش سپاه فرهنگی

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی