رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

عصر گذار؛ عصر انتظار است. حرکت تاریخی جامعه شیعیان در دوران انتظار، صیرورت و گذار به یک جامعه عالی است که اراده معصوم علیه السلام در تمام شؤون آن جاری شده باشد. و تا جامعه شیعه خود را به یاران سیدالشهداء علیه السلام نزدیک نکند و همچون عبد امام صادق علیه السلام نگردد؛ امام زمانمان ظهور نخواهد کرد.

پس این ما هستیم که باید عوض شویم؛ تغییر کنیم؛ متعالی گردیم؛ به سمت امام علیه السلام حرکت کنیم. ما باید دگرگون گردیم. عصر گذار؛ یعنی همین!

امام ره به ما آموخت انتظار تنها در مبارزه است، و این بدین معناست که وظیفه ما در دوران انتظار فعال بودن و درگیری با جبهه باطل است نه منفعل بودن و انزوا!
حقیقت آن است که جامعه ی منتظر شیعه در دوران غیبت وظیفه ای بس سنگین بر عهده دارد و آن زمینه سازی ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در باب مؤلفه های زمینه سازی توسط علماء سخنان زیادی گفته شده است که شامل ابعاد مختلفی از معیار ها همچون تربیت 313 یار، ایجاد پایگاه قدرت شیعیان، افزایش اسلام خواهی درسطح جهانی، به اضطرار رسیدن مؤمنین در نیاز به امام و ... خواهد بود که می توان همه آنها را در یک گذاره از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی خلاصه کرد:
»»»»»»»»"تمدن نوین اسلامی"««««««««

بایدهای ‌رسانه ‌اسلامی و نقش آن در صدور انقلاب

* گفتاری از نادر طالب زاده، مستندساز و کارشناس برجسته رسانه

نادر طالب زادهدهه هفتاد میلادی من در امریکا بودم. آن‌چه اهمیت دارد، این است که بدانیم در سال‌های ۵۴ ـ ۱۳۵۳ دنیا چه دنیایی بود و در سال‌های ۵۸ ـ ۱۳۵۷ چه اتفاقی افتاد. انسان باید برخی مسائل را ببیند تا باور کند. نسل جوان که هیچ کدام از این لحظات را شهودی درک نکرده است، باید از کسانی که این دوره را دیده‌اند و اکنون حاضر هستند، این‌ها را بشنود و بداند چه اتفاقی افتاد، چه بود و چه شد.

باید الگوی رسانه اسلامی را یافت

به راستی چرا در این زمانه، رسانه اهمیت دارد؟ یکی به سبب این است که ما در ایران اسلامی هستیم که موتور متحرک تمام تحولات اخیر جهان به شمار می‌آید. یکی از این تحولات، در عرصه رسانه است. مسأله‌ای که باید به آن بپردازیم، حرکت به سوی رسانه اسلامی است. این مسأله مانند اقتصاد اسلامی و بسیاری از مسائل دیگر هنوز تبیین نشده است. اکنون ما نباید از الگوهای غربی استفاده کنیم. الگوهای غربی، ما را دچار قطع رابطه با هویت می‌کند. اگر الگوی اسلامی را پیدا نکنیم، بحران‌های بیشتری خواهیم داشت. امروز ایران اسلامی در جهان مسؤولیت دارد. با توجه به نبوغ، نیت پاک و نظام منحصر به فردی که در ایران وجود دارد، دشمنان برای نابود کردن آن در تلاش هستند و در این باره هم هیچ ابا و تعارفی ندارند. ما باید این الگو‌ها را زود‌تر پیدا کنیم.

کسی در دنیا تصور نمی‌کرد که انقلابی این گونه در ایران بیفتد

پیش از انقلاب در دانشگاه‌ ای یو شاگرد پروفسور مولانا بودم و سپس به کلمبیا رفتم که می‌خواستم سینما را بخوانم. بعد از دوره سه ساله که سینما خواندم، به ایران آمدم و دیدم که اتفاق عجیبی افتاده است. کسی در دنیا تصور نمی‌کرد که اتفاقی این گونه بیفتد. اگر از اندیشمندانی همچون پروفسور مولانا که در غرب زیسته‌اند، سؤال کنید که بعد از انقلاب، چه چیزهایی را در مورد رسانه در امریکا دریافتند، به شما خواهند گفت که بعد از سال ۱۹۷۸ چشم‌ها به گونه‌ای دیگر باز شد. سیر تحولات سیاسی و جنگی و بحران‌هایی که غرب، آن‌ها را برای ایستادگی در مقابل تحول فکری این انقلاب ساخته، سیری عجیب است که باید در مورد آن کتاب نوشته شود. آن‌ها کتاب برای جماعت خودشان می‌نویسند و ما هم باید برای خودمان بنویسیم.

اهمیت رسانه دیگر یا آلترناتیو مدیا به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر

من به شما از مأموریتی گزارش می‌دهم که تلویزیون برای ساخت یک مجموعه مستند از امریکا به این‌ جانب داد. من با این نیت به ایالات متحده رفتم که مستندی را درباره وقایع بعد از ۱۵ سپتامبر و رخدادهایی که بعد از لشکرکشی ایالات متحده به خاورمیانه در درون امریکا افتاد، برای مردم خودمان تهیه کنم. شاید به ده شهر بزرگ امریکا رفتم. یکی می‌گفت که ما فکر کردیم به آمریکا میروی و لیبرال‌تر می‌شوی؛ ولی حالا می‌بینیم بنیادگرا‌تر شده و با تأکید بیشتر بر مسائل اصولی خودت برگشته‌ای. این یک واقعیت است.

با گریسیت در پارک ریورسایت وایو در نیویورک مصاحبه شده است. ایشان مشاور امنیتی دو رئیس جمهور در زمان گروگان‌گیری جاسوس‌های آمریکا در ایران بوده و امروزه بازنشسته است ولی در دانشگاه کلمبیا درس می‌دهد. یا در جای دیگر با اساتیدی در نیویورک و واشنگتن، لوس آنجلس و دانشگاه رسانه‌ای در آستین تگزاس مصاحبه شده است.

پرسش این بود: رسانه‌ها امروز در آمریکا به چه صورت هستند؟ این‌که چهل سال پیش در واشنگتن چهار روزنامه وجود داشت و امروز یک روزنامه هست، یعنی چه؟ پدیده رسانه دیگر یا آلترناتیو مدیا به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر، چه مقوله‌ای است؟ باور مردم به این‌که امریکا در حال سقوط است، چه باوری است؟ این را باید از زبان خود آن‌ها شنید. این‌ها باید بگویند که چه اتفاقی دارد می‌افتد.

نباید به این الگوهای غربی چسبید

باید این حوادث، ثبت و برای مردم خودمان گفته شود تا بدانند ما کجای نقشه جهان هستیم، چه وظایفی داریم و چه افقی در پیش رو هست. بار ما هر روز سنگین‌تر می‌شود. باید سریع‌تر به این الگوهای اسلامی برسیم. آن‌هایی که شهود نکردند و نمی‌دانند یا باور ندارند و به این الگوهای غربی چسبیده‌اند، در بسیاری از عرصه‌ها خطر بزرگی هستند. دیگر نباید این قدر هزینه بدهیم. باید سریع به الگوی اسلامی برسیم. در این زمینه باید جهاد کرد.

نهادهای دینی انقلاب هم باید بر اساس بنیاد اسلامی بنا شود

تنها امتیاز امت‌های مؤمن جهان، روند تاریخ است. این به نفع آن‌ها است، سیر تاریخ، مثل بارانی است که بر کوه آمده است. کوه سراشیبی دارد. این باران باید از کوه پایین بیاید یا نه؟ همان‌طور ‌که انقلاب اسلامی بر پایه‌ی بنیادی اساسی درست شد، نهادهای دینی انقلاب هم باید بر اساس بنیاد اسلامی بنا شود، نه تلفیقی از دموکراسی و اسلام.ما امروز وظیفه داریم همه امور را از دید اسلامی بنگریم و الگوهای اسلامی آن را بیابیم؛ چون مخاطب جدی داریم و آن طرف مرز‌ها عقلا گوش می‌دهند.

ریشه تمام تحولات اسلامی از ایران آمده است

آمریکا ایران را تهدید می‌داند. اصلاً ایران چگونه می‌تواند تهدید باشد؟! ایدئولوژی ایران، تهدیدی برای شیطان و اشرار است. مگر ما زرادخانه بمب اتمی داریم؟ مگر ما اصلاً نسل جدید بمب اتمی ساخته‌ایم؟! پس، ایدئولوژی ما تهدید است؛ چون مبنای الهی دارد و دین را در جهان احیا کرده است. نتوانسته‌اند آن را محدود کنند و از ایران بیرون آمده است. چه زمانی اسرائیل در فشار قوی قرار گرفت؟ سال ۲۰۰۰ بعد از انتفاضه. انتفاضه چطور صورت پذیرفت؟ چه مکانیزمی انتفاضه ۲ را به راه انداخت؟ انقلاب اسلامی. چگونه؟ حزب الله، اسرائیل را بعد از ۱۸ سال از لبنان بیرون راند. وقتی جهان عرب این را دید، جان گرفت، سنگ برداشت و ایستاد. آن‌ها این موضوع را خوب فهمیده‌اند که ریشه تمام این تحولات اسلامی از ایران آمده و این تهدید است. راست می‌گویند. ایران برای اشرار، تهدید است و به همین سبب کلمه ترور را همواره تکرار می‌کنند. باطن مطلب‌‌ همان چیزی است که خداوند در قرآن می‌گوید: مؤمنین برای کفار تهدید هستند.

مردم امریکا دیگر اخبار سی بی‌ اس یا سی ان ان را باور نمی‌کنند

به تعبیر کار‌شناسان بیرون، باید از ایران دور شوید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است. این یک تحول عظیم بود که مسیر آن ادامه دارد و روزهای حساستری را می‌گذرانیم. در خود امریکا مردم تشنة شنیدن حرف حق هستند؛ چون شیطان کاری کرده که این‌ها مستعد شده‌اند. رشد رسانه آلترناتیو در امریکا چشم گیر است. خیلی‌ها اطلاعاتشان را از اینترنت می‌گیرند. دیگر اخبار سی بی‌ اس یا سی ان ان را باور نمی‌کنند. رجوع می‌کنند به نوشته‌های یک سایت ضد جنگ؛ زیرا از طریق رسانه‌های اصلی چیزی یاد نمی‌گیرند. امروزه آمریکا واقعاً در معرض ورشکستگی قرار گرفته است و نمی‌تواند خیلی بعد از این بایستد. شوروی چطور فرو پاشید؟ چه مقدماتی داشت؟ این را عقلا فهمیده‌اند؛ اما خجالت می‌کشند در مطبوعات بگویند.

ما باید از بطن اسلام، قرآن و تعلیمات ائمه، رسانه اسلامی را پیدا کنیم

ما امروز برای اصلاح این رسانه وظیفه داریم؛ البته نه از روی الگوهایی که بعضاً در دانشگاه‌ها‌‌ همان را درس می‌دهند؛ چرا که اکثر آن‌ها ترجمه است. ما باید از بطن اسلام، قرآن و تعلیمات ائمه، رسانه اسلامی را پیدا کنیم. رسانه‌ای که راستگو باشد. نگذارد عقده‌ها و مشکلات یک جا جمع و سپس منفجر شود. این هنوز اتفاق نیفتاده و از همین رو وظیفه ما را بسیار سنگین‌تر کرده است.

 

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی