رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

عصر گذار؛ عصر انتظار است. حرکت تاریخی جامعه شیعیان در دوران انتظار، صیرورت و گذار به یک جامعه عالی است که اراده معصوم علیه السلام در تمام شؤون آن جاری شده باشد. و تا جامعه شیعه خود را به یاران سیدالشهداء علیه السلام نزدیک نکند و همچون عبد امام صادق علیه السلام نگردد؛ امام زمانمان ظهور نخواهد کرد.

پس این ما هستیم که باید عوض شویم؛ تغییر کنیم؛ متعالی گردیم؛ به سمت امام علیه السلام حرکت کنیم. ما باید دگرگون گردیم. عصر گذار؛ یعنی همین!

امام ره به ما آموخت انتظار تنها در مبارزه است، و این بدین معناست که وظیفه ما در دوران انتظار فعال بودن و درگیری با جبهه باطل است نه منفعل بودن و انزوا!
حقیقت آن است که جامعه ی منتظر شیعه در دوران غیبت وظیفه ای بس سنگین بر عهده دارد و آن زمینه سازی ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در باب مؤلفه های زمینه سازی توسط علماء سخنان زیادی گفته شده است که شامل ابعاد مختلفی از معیار ها همچون تربیت 313 یار، ایجاد پایگاه قدرت شیعیان، افزایش اسلام خواهی درسطح جهانی، به اضطرار رسیدن مؤمنین در نیاز به امام و ... خواهد بود که می توان همه آنها را در یک گذاره از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی خلاصه کرد:
»»»»»»»»"تمدن نوین اسلامی"««««««««

گفتارهای عاشورایی (5)

مطلب پنجم 

محوریت دستگاه فقاهت شیعه در رویکرد  به انتظار (1)

مقدمه

الف) آنچه در عصر ظهور اتفاق می افتد، تجلی دین در عالم شهود است؛ چیزی که فراتر از عدالت سوسیالیستی یا عدالت مکتب رفاه و یا عدالت مبتنی بر لیبرال دموکراسی یا مدرنیته اسلامی است و حتی فراتر از تمدن اسلامی است؛ تحول فراگیر، عمیق و همه جانبه که در کل هستی اعم از عالم انسانی، حیوانی، نباتات، جمادات محقق می شود. اساس این تحول همانند عالم بهشت، چندان برای ما قابل تصور نیست « فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ »هیچ کسی نمی داند خداوند در بهشت برای اولیاء چه چشم روشنی هایی مخفی کرده است. همین طور حقایقی در عصر ظهور تجلی پیدا می کند که الان برای ما قابل درک نیست. از همین روست که همه خوبان عالم برمی گردند. چنانچه در اذن دخول زیارت سرداب می خوانیم:  « لِأَبْلُغَ مِنْ طَاعَتِکَ مُرَادِی وَ أَشْفِی مِنْ أَعْدَائِکَ فُؤَادِی »؛ چرا که در عصر ظهور است که برکات ولایت، طاعت و تبعیت در عالم آشکار می شود.

ب) این تحول عظیم بر محور حضرت بقیه الله (ع) و از فروع ظهور و تجلی خود حضرت و ولایت این وجود مقدس است که ما از آن تعبیر می کنیم به «ظهور حقیقت حضرت در عالم شهود». البته برای ما سهمی و نقشی قرار داده اند؛ یعنی عبادت، توسل، دعا و تهذیب ما در وقوع این حادثه عظیم نقش ایفا می کند، اما، این وجود مقدس حضرت بقیه الله (ع) است که عالم را تبدیل به عالم دیگر می کند؛ وجود مقدسی که خلیفه مطلق خداوند و خاتم همه اوصیاء و وارث همه انبیاء است؛ و آنچه از عالم بالا آمده به نحو جامع در این وجود مقدس، محقق است.

۱ـ تجلی اسلام ناب (اسلام ولایت محور) در عصر ظهور

گاه بر اثر غفلتی که اتفاق افتاده، این توهم به وجود آمده که وقتی حضرت تشریف می آورند « یأتی بدین جدید » حتی برخی از محققین گاه این عبارت جعلی را توضیح داده اند که چون در طول تاریخ تحریف هایی بر دامن دین نشسته، حضرت ابتدا دین را از میان پیرایه ها و گرد و غبارها پیراسته و آراسته می کند. برخی نیز بر این عبارت جعلی چنین تنیده اند که گویا این روحانیت شیعه بوده اند که در طول تاریخ زوایدی را بر دین افزوده اند و دینداری را به مشقت و سختی دچار کرده اند که حضرت نخست دین را آن چنان از این زواید پیرایش می کند که گویا دین جدید آورده است. اما براساس تتبع، اصلاً چنین تعبیری در منابع ما وجود ندارد. این تعبیر در کتاب «ایقان» که در اثبات امامت "علی محمد باب" نوشته شده، آمده است. در آنجا برای توجیه تحریفات گسترده این شخص، این عبارت را آورده و خواسته اثبات کند پس ایشان امام زمان است! 

آنچه در منابع ما به حد تواتر و گسترده آمده همانند این حدیث شریف است: « وَ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَطاء، قالَ سَئَلْتُ اَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی الْباقِرَ علیه السلام، فَقُلْتُ: اِذا خَرَجَ الْمَهْدِی بِاَیُّ سیرَةٍ یسیرُ؟ قالَ: یهْدِمُ ما قَبْلَهُ، کَما صَنَعَ رَسُولُ الله(ص) وَ‌ یسْتَأنِفُ الْاِسْلامَ جَدیداً ».

چنانچه می بینیم این تعبیر، کاملاً غیر از تعبیر «یأتی بدین جدید » است. البته ما قبول داریم که اسلام مورد تحریف قرار گرفته است؛ به نظر ما اسلام، «توحید، ولایت، شریعت» است. «ولایت» که حلقه اتصال توحید به شریعت و جامعه است آن را از میان برداشتند و هدف شان هم از حذف این حلقه ی اتصال همه حقایق، این بود که می خواستند رابطه مردم را با بیت النور، دارالحکمه و بیت النبوه قطع نمایند. در حالی که اگر این حلقه اتصال برداشته شود نه شریعت، شریعت حقیقی است و نه دیگر کسی به توحید می رسد؛ لذا چون اسلام منهای ولایت، اسلام حقیقی نیست، حضرت از نو آن را احیاء و در باطن اسلام جاری می کنند. حقیقت دین همان ولایت حقّة است و شریعت، مناسک جریان آن در همه شؤون زندگی فرد و جامعه است. بنابراین  « یسْتَأنِفُ الْاِسْلامَ جَدیداً » ؛ یعنی اسلامی که تحریف شده و حضرت آن را از نو بنا می کند، همان اسلام جدش نبی اکرم (ص) است.

نظرات  (۲)

به نام خدا 
سلام علیکم
به نظر من عبارت 
: اِذا خَرَجَ الْمَهْدِی بِاَیُّ سیرَةٍ یسیرُ؟ قالَ: یهْدِمُ ما قَبْلَهُ، کَما صَنَعَ رَسُولُ الله(ص) وَ‌ یسْتَأنِفُ الْاِسْلامَ جَدیداً » 
جندان تفاوتی با یاتی بدین جدید نداره و نمی دونم  این همه صحبت برای جی بود. 
والسلام 
پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله و برکاته

 

مضافا علی بررسی سندی، کسانی که به روایت «یأتی بدین جدید» تمسک می کنند می خواهند بگویند حضرت حجة دین جدیدی را اقامه می کند - و از آنجا که بالإجماع می دانیم که دینی جز دین حضرت محمد صل الله علیه و علی اهل بیته نمی آورد - به این معنا که قبل از حضرت دین تحریف شده و به ما نرسیده بوده و حضرت دو باره احیاء اش می کنند.

اما کسانی که با روایت « یهْدِمُ ما قَبْلَهُ، کَما صَنَعَ رَسُولُ الله(ص) وَ‌ یسْتَأنِفُ الْاِسْلامَ جَدیداً » تمسک می کنند، اینگونه از روایت استظهار می کنند که همانطور که حضرت رسول، کفر را کنار زد و دین را احیاء کرد، و سنت جاهلی عرب و تمام ادیان ما قبل را نسخ کرد، حضرت حجة هم هنگام ظهور، یستأنف الإسلام جدیدا، یعنی هر چه قبل از ایشان بوده از تمام تمدن ها و ... جریان کفر و شیطان و شیطنت هایش و ... همه را نا بود کرده و دین اسلام را بر سرتاسر جهان می گستراند، حضرت که نمی خواهند دین دیگری غیر از دین حضرت رسول بیاورند  بلکه می خواهند آن را در مقیاس وسعت جهانی و در مقیاس عمق فرا تمدنی بسط دهند، این به این معنا نیست که اسلامی که ما الان داریم دارای تحریف است، بلکه حضرت معارف بیشتری را آشکار کرده و همین اسلام را اظهار می کنند

به عبارت دیگر روایت اول محتوای دین را نشانه رفته و کأنه قبل از ایشان هیچ چیز حقی وجود نداشته  و حضرت در مقابل همین تحریفات می خواهد قیام کند - و توجه کن که روایت اول نفی هر گونه حقی را به دنبال دارد - و بطلان این فرضیه به لوازم فاسد بیشماری که در خود دارد واضح است. (مثلا در این صورت پیش از ظهور وجود یار برای حضرت بی معناست چرا که هیچ کس دین حقیقی را نمی داند)

اما روایت دوم می خواهد بگوید مبارزه ی حضرت با بیرون از جریان تشیع است و با کفر می خواهد مبارزه کند

 

به نام خدا 
سلام علیکم
متوجه شدم .
اما اخرش باز کفته بودی که بنا به محتوای حدیث دوم مبارزه ی حضرت با بیرون از جریان تشیع است در حالی که من جنین جیزی رو برداشت نکردم و اتفاقا احتمال میره که حضرت ابتدا با منحرفین از شیعه برخورد نمایند و کاری که امیر المومنین در نهروان کردند رو تکرار نمایند . به نظرت اینکونه نیست جنان که به خوبی می دانیم خوارج بسیاری در بین شیعیان وجود دارند؟ 
والسلام
پاسخ:

سلام علیکم

سخن من از شیعه ی حقه بود و کلام شما درست است.

تنها عرض این بود که فکر نکنیم ما سراسر جهلیم و حضرت همچون پیامبری جدید، دینی جدید خواهد آورد یا ... .


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی