رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

پایگاه علمی-تحلیلی رهروان اندیشه انقلاب اسلامی _ _ _ {انتشار آزمایشی}

رهروان اندیشه انقلاب اسلامی

عصر گذار؛ عصر انتظار است. حرکت تاریخی جامعه شیعیان در دوران انتظار، صیرورت و گذار به یک جامعه عالی است که اراده معصوم علیه السلام در تمام شؤون آن جاری شده باشد. و تا جامعه شیعه خود را به یاران سیدالشهداء علیه السلام نزدیک نکند و همچون عبد امام صادق علیه السلام نگردد؛ امام زمانمان ظهور نخواهد کرد.

پس این ما هستیم که باید عوض شویم؛ تغییر کنیم؛ متعالی گردیم؛ به سمت امام علیه السلام حرکت کنیم. ما باید دگرگون گردیم. عصر گذار؛ یعنی همین!

امام ره به ما آموخت انتظار تنها در مبارزه است، و این بدین معناست که وظیفه ما در دوران انتظار فعال بودن و درگیری با جبهه باطل است نه منفعل بودن و انزوا!
حقیقت آن است که جامعه ی منتظر شیعه در دوران غیبت وظیفه ای بس سنگین بر عهده دارد و آن زمینه سازی ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. در باب مؤلفه های زمینه سازی توسط علماء سخنان زیادی گفته شده است که شامل ابعاد مختلفی از معیار ها همچون تربیت 313 یار، ایجاد پایگاه قدرت شیعیان، افزایش اسلام خواهی درسطح جهانی، به اضطرار رسیدن مؤمنین در نیاز به امام و ... خواهد بود که می توان همه آنها را در یک گذاره از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی خلاصه کرد:
»»»»»»»»"تمدن نوین اسلامی"««««««««

کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی + تحلیل

کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی مؤسسه مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا ـ آکسفورد

مؤسسه مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه آکسفورد بریتانیا قرار دارد. این مؤسسه مستقل به منظور توجه به تمام جنبه های زندگی در خاورمیانه و شمال آفریقا بنا شده است. زمینه های تحقیقاتی این مؤسسه شامل فرهنگ، سیاست، حقوق، دین، جامعه، آموزش و پرورش، فناوری، رسانه و ادبیات است.
 
موضوع مقالات ارائه شده:
مفاهیم: مفهوم تمدن، مفهوم تمدن اسلامی، تمدن فرهنگ و مفاهیم مدنی
 منابع اسلامی: قرآن و سنت، ساختار دینی اسلام، منابع و ماهیت شریعت و اخلاق در اسلام
 سیاست و قضاوت: حکومت و نظام حکومتی، ساختار دیوان در نظام قضایی اولیه اسلام، ماهیت و فلسفه جنگ و صلح در اسلام
 نظام اقتصادی و مالی اسلامی: وقف، ارکان و ماهیت بانکداری اسلامی، بانکداری اسلامی در جهان نوین، تجارت اسلامی: قراردادها، تجارت های بین المللی و...، اسلام چه چیزی را برای ارائه به جهان اقتصاد در دست دارد؟
 علم و فناوری: جنبش ها و پیشرفت های علمی در جهان اسلام، آموزش در طول تاریخ، جنبش های ترجمه
 مشارکت مسلمانان در علوم انسانی و علوم اجتماعی: ادبیات، فلسفه، تطبقات دینی، حقوق، جغرافیا، تاریخ، هنر
 مشارکت مسلمانان در علوم تجربی: ریاضیات، ستاره شناسی، طب (پزشکی)، شیمی، فیزیک، زیست شناسی
 نمودهای اجتماعی: طبقات اجتماعی در اسلام، اهل الذمه و اقلیت های غیر مسلمان، مسائل جنسیتی (مردان و زنان)
 خانواده؛ بنیادی در جهان اسلام: مسائل جوانان، مراقبت از کهنسالان و معلولین 
 تمدن اسلامی و تمدن غربی؛ برخورد یا گفتمان: سوابق تاریخی، پارامترهای گفتگو و پس زمینه ها

 تحلیل:
عناوین مقالات ارائه شده در کنفرانس بین المللی تمدن اسلامی حاکی از دیدگاه دقیق و موشکافانه غرب به اسلام و تمدن اسلامی است. دانشگاه آکسفورد در کشور انگلستان است، کشوری که چندین سال، بسیاری از کشورهای جهان را مستعمره خود کرد و دارایی و ذخائر ملی، فرهنگی و اجتماعی آنها را به یغما برد. دانشگاه آکسفورد یکی از بزرگترین و فعال ترین مراکز جهانی و بین المللی در خصوص مطالعه جهان اسلام می باشد. بیش از ۴۰۰ سال است که زبان و ادبیات عرب در این دانشگاه تدریس می شود و از اواخر نیمه دوم قرن اخیر این دانشگاه به مرور دیدگاه خود را در خصوص موضوعات دیگر جهان اسلام گسترش داده است. امروزه این دانشگاه بیش از پنجاه عضو پژوهشگر دارد و تمام جنبه های جامعه اسلامی چه در گذشته و چه در حال را تدریس می کند که می توان به انسان شناسی، هنر و معماری، باستان شناسی، مطالعات توسعه و اقتصادی، تاریخ، زبان و ادبیات، فلسفه، سیاست و روابط بین الملل، دین و الهیات اشاره کرد. 
توجه به مفاهیم تمدن اسلامی حاکی از غنی بودن این تمدن و بالندگی و رشد ملل مختلف زیر پرچم توحید و یکتاپرستی است که می توان گستره آن را از هند در آسیا تا اسپانیا در انتهای اروپا دانست. خدماتی که تمدن اسلامی به جهان کرد هیچ تمدنی به بشریت ارائه نکرد. شالوده و اساس این تمدن قرآن و سنت است که یادآور حدیث گران بهای ثقلین پیامبر اسلام (ص) است. جامعه اسلامی که پیامبر در مدینه برپا کرد بیان کننده توانایی اسلام در اداره امور جامعه می باشد عدل نیز که پس از توحید دومین اصل از اصول دین است جایگاه اساسی در حکومت اسلامی دارد. حال آیا غرب تشنه شناخت مفاهیمی همچون قرآن، سنت و اصلی همچون عدل است یا خواستار تیشه زدن به ریشه اسلام و حکومت اسلامی به وسیله واژگونی همچون حقوق بشر و آزادی است. نظام کمونیسم پس از چندین دهه حکم رانی در جهان از هم فروپاشید و هم اکنون شاهد فروپاشی نظام سرمایه داری در غرب هستیم. توجه به نظام اقتصادی و مالی و بانکداری اسلامی مدعیان نظام های اقتصادی غربی در این برهه تاریخی در قرن بیست و یکم جای بسی تأمل دارد. شکی وجود ندارد که ابن سیناها، رازی ها، ابوریحان ها و دیگران دِین عظیمی بر جهان بشریت دارند، بناها، معماری ها، کتابخانه ها، دانشگاه ها، پل ها و رصدخانه ها که تا کنون می توان آثار آنها را در کشورهایی همچون ایران، مصر، ترکیه و اسپانیا مشاهده کرد، حاکی از پیشرفت های عظیم علمی چه در حوزه علوم تجربی و چه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تمدن اسلامی است.

حال می توان علت برگزاری چنین همایش هایی را در جهان غرب آنهم در زمان بیداری اسلامی به خوبی دانست. هر چند که به نظر می رسد آمریکا سعی دارد در این برحه بسیار حساس تاریخی پیشتاز باشد، اما جای هیچ تردیدی وجود ندارد که انگلیس هم سعی در به انحراف کشاندن این انقلاب هاست. لیکن هیچ گاه ماهیت و اهداف خود را در هیچ مکانی و زمانی بروز نمی دهد و نخواهد داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی